teisipäev, 29. märts 2022

Montessori beebi

 Mees tõi eelmisel nädalal koju sellise raamatu nagu "Montessori beebi".


Kaevusin kohe sisse ja pool raamatut on mul juba läbi. See on osutunud väga huvitavaks ja kindlasti edaspidi kasulikuks ka. Natuke teistmoodi on mind pannud vaatama oma lapsekasvatust.

Kuidas kasvatada alla aastast last Montessori metoodika järgi?

Vanem ei pea olema oma lapse lõbustaja, tema ülesandeks on vaid luua keskkond, kus beebi saaks turvaliselt avastada. Vot see avastamine oli varem selline asi, mida ma tal väga ei lasknud üksi teha. Mu beebi ei olnud väga palju üksi, ma pidevalt tegelesin temaga ja suhtlesin, et tal igav ei oleks ja et ta end arendatuna tunneks. Toppisin mänguasju kätte ajal, mil ta veel haarata ei osanud ning lasi neil samas kohe maha kukkuda. Mina siis jälle toppisin kätte jne.
Raamatust aga sain teada, kui oluline on lasta lapsel ka üksi avastada. Tal on vaja õppida iseseisvalt maailma tundma, ise mänguasju haarama, nendega tutvuma. Ta tahab ise rahulikult ümbritsevat vaadelda, ja selleks tuleb talle võimalus anda.

Olen teda nüüd nädal aega pannud tunduvalt vähem beebitooli õõtsuma ning tunduvalt rohkem selili või kõhuli. Praegugi seda kirjutades beebi lesib oma tekil selili ning ei tee suuremat muud kui et vaatab mind ja siputab meeletult. Kuni ta nutma ei hakka, ma teda lõbustama ei lähe, las siputab ja sirutab oma liikmeid. Kõrval on tal mänguasi part, selle lükkas ta ümber ja rohkem sellest praegu ei huvitunud. Aga kui jälle tahab seda kätte saada, küll ta hakkab end sinnapoole veeretama. 
Olen tähele pannud, et ta keeramisoskused on kohe paremaks läinud. Vaja ju mänguasi kätte saada, kui keegi kätte ei too. Päris seljalt kõhuli ta veel ei keera, natuke jääb puudu, jääb lõpus toppama, aga pea ta seda tegema ei hakka. Praegu veedab ta külili päris palju aega.

Veel rõhutab raamat, kui oluline on beebiga vestelda, dialoogi pidada. Ma rääkisin ja laulsin talle küll ennegi palju, kuid nüüd reaalselt ootan ja lasen tal ka vastata. Selleks kästakse aega varuda, sest beebi aju töötleb infot praegu aeglaselt. Ja ma ei tea, kas kujutan ette või on tõesti paari päevaga ta kaks korda rohkem kõnelema hakanud. Kõnelema siis oma keeles, lalisema, kiljuma, öö ja aa ütlema. Ta nagu tõesti tunnetaks, et ma ootan talt vastust, ja siis ta vastab.
Rääkida kästakse hästi rikast ja ilusat täiskasvanute keelt, mitte beebilällutamist. Nüüd ma kuidagi alateadlikult olen ka muutnud oma kõne sisu: kui enne laulsin talle peamiselt laulukesi sellest, kui armas väike beebi ta mul on, siis nüüd kirjeldan rohkem, mis me teeme.

Selle metoodika järgi on laps juba isiksus, kellelt tuleks küsida luba, kui temaga midagi teha. Et enne, kui tõstad lapse sülle, kirjeldad, mis me nüüd teeme, ja küsid luba. Selleni ma päris veel jõudnud pole, sest mulle tundub kentsakas kolmekuuse käest millegi tegemiseks luba küsida, aga ma nüüd alati kirjeldan talle, et ma nüüd võtan su sülle ja läheme mähkimislaua peale sul mähet vahetama. Ja noh, mulle tõesti tundub, et talle meeldib selline seletamine ja ta on osade tegevuste juures kuidagi rahulikum. Näiteks enne õue sättides ta tihtipeale hakkas nutma, praegu, kui räägin, et läheme nüüd koos õue, paneme sulle kombe selga, üks käsi siia, teine siit sisse, nüüd võtame mütsi, vanaema kootud mütsi... siis ta on nii õnnelik ja rahulik. Me lähme nüüd õue ilma nutukoorita.

Pool raamatut on mul veel lugemata ning seni loetust päris palju on olnud pühendatud ka ruumilahendustele: kuidas luua Montessori keskkond oma alla-aastasele ja suuremale. Kuna meil praegu veel ruumiga priisata pole ja erilisi lahendusi siin beebile luua ei saa, olen neid osi lugenud diagonaalis. Aga raamatu jätan alles ja edaspidi kindlasti saab neid mõtteid ka ellu viia.

Mul on tunne, et selline Montessori lähenemine ei ole vaid Kauri arengut edasi viinud, vaid on ka mulle endale hea. Kui ta on oma tekil ja tegutseb ise, siis mina saan sel ajal majapidamistöid teha...või midagi muud meeldivat. Hommikul võtsin isegi aega: ta lesis selili kakskümmend kaheksa minutit, enne kui jorisema hakkas. Mina sain seni rahus nõudepesumasinat tühjendada ning endale hommikusööki valmistada.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar