pühapäev, 30. juuni 2024

Kahe maailma piiril

Iti moodustab veel pisikesi lausekesi nagu "issi läks" ja "tädi kõnnib". Kaurile paistab ta aga lastekeeles rääkivat veel palju enamgi. Arutasime just mehega, kas Kaur on praegu mingis maagilises maailmas, kahe keelemaailma piiril, kus ta saab juba aru kõigest, mida meie räägime, aga ka sellest, mida räägib Iti oma lapsekeeles. 

Esialgu tundub, et Iti on suur troll ja ähvardab ning norib Kauri.

"Ka," ütleb Iti ühtelugu Kaurile. "Ka!" 

Kaur läheb endast välja ja hüüab: "Ei! See on minu oma... söök!" Või siis minu oma... tool või minu oma ükskõik mis asi. Mis iganes Kauril parasjagu käsil on, nii kui Iti ütleb ka!, siis läheb Kaur närvi ja kuulutab eiiiii, see on minu oma. Iti naeratab leebelt ja ütleb edasi, et ka ja ka, mispeale Kauri hääletoon aina tõuseb. Ükskord sõitsime autos vist kümme minutit nii, et Iti, naeratus näol, aina õrritas ja ütles ka ja ka, ning Kaur üürgas: "Eiii! See on minu oma raamat! Ei paku sulle."

Olen aina püüdnud Kaurile seletada, et Iti ei taha su tooli, tal on oma tool, või ei taha su sööki, tal on ju oma söök ees. Aga sellest pole mõhkugi kasu, reaktsioon on sama häälitsuse peale kogu aeg sama, nii et tundub vägisi, nagu... Iti provotseerikski Kauri oma keeles ning meie ei saa sellest lihtsalt aru.

Iti on muidu sellist tüüpi küll, et õrritab ja ajab venda närvi ning ise itsitab. Ta on Kaurilt umbes neliteist tuhat korda hammustada saanud, aga see ei takista teda ise oma sõrmi venna suhu toppima minemast.

Vahepeal siis loobusin Kaurile seletamast, et Iti ei taha ta asju, vaid püüdsin ta tundeid peegeldada: "Sa lähed närvi, sest sa ei taha Itile oma raamatut anda. Sa tahad rahulikult sirvida."

Kaur jäi vait ja kuulas mind mõtlikult. Talle peegeldamine sobib väga ning ta jääb siis tihti vaikseks. Ta ju alles õpib tunnete nimetusi. Olen paar korda nii uhke olnud, kui Kaur ise juba Itile seletada oskab, näiteks poti peal: "Ei, Iti, (ei) torgi mind! Rahulikult istuda." Või kui Kaur oskab mulle seletada, et vihastas klotsi peale.

Täna autos istudes, kui Iti jälle ka seletas ja laialt naeratas, et venna karjuma hakkas, küsisin Kaurilt: "Millest Iti sulle räägib?"

"Toolist," ütles Kaur ja patsutas ägedalt oma turvatooli. "Iti räägib minu toolist."

"Ka," ütles Iti kõrvalt ja vehkis käega.

"Eeeiii! See on minu oma tool!"

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar